Raja Ampat

31 maart 2019 - Ambon, Indonesië

Lieve lezers,

Het is alweer twee weken geleden dat ik jullie op de hoogte heb gebracht van mijn avonturen. Zoals ik in mijn vorige blog schreef kwam dat doordat ik een paar dagen naar Raja Ampat ben geweest. Want ja ik had natuurlijk de rust zo hard nodig aangezien ik het in Ambon zo onwijs druk heb (grapje...). Wisten jullie trouwens dat Raja Ampat vier koningen betekend?? Raja is koningen en Ampat is vier. Ja alles wordt hier verkeerd om gezegd, net als jam (uur) sepuluh (tien).

Van te voren was Lita niet zo heel blij met het nieuws dat wij naar Raja Ampat zouden gaan. Iedereen hier voelt zich erg verantwoordelijk over ons, en dat is onwijs lief. Maar wij willen ook een stukje van deze kant van de wereld zien. Wel kregen wij te horen dat de mensen op Papua heel anders zijn, en daar kregen ze gelijk in. Ik vind persoonlijk de mensen op Ambon een stuk plezieriger.

Op donderdag 21 maart gingen we eerst met het vliegtuig van 12.20 uur van Ambon naar Sorong. Nou ja 12.20 uur dat werd 13.00 uur, hahaha alles plan-plan (rustig aan). Helaas miste we hierdoor wel onze aansluiting met de ferry Sorong - Waisai. Dus dat werd een nachtje overnachten/ overleven in Sorong.

Ach ik zal jullie besparen wat voor verschrikkelijke nacht ik achter de rug heb, en snel deze dag overslaan. Wel de dag afgesloten met een bintang, chips, goed gezelschap en op de achtergrond ABBA muziek. De volgende morgen om 9 uur met de ferry naar Waisai. Hier werden we opgewacht door mensen van het guesthouse, om Raja Ampat in te mogen moet er een reisvergunning worden aangemaakt. Dit is zo gebeurd, maar helaas wel 60 euro armer (ik ben en blijf een arme student hé, laten we dat niet vergeten).

Na 40 minuten met de speedboot kwam onze guesthouse 'Kordiris' dan eindelijk in zicht. Ik heb er maar één woord voor: WOW.

Kordiris

Wat was het bijzonder om een paar dagen op deze te gekke plek te mogen zijn, ik voel me een heel gelukkig mens. Na de lunch zijn we gelijk met bijna de hele groep, alleen maar vrouwen die alleen op reis waren, gaan snorkelen. In een van de toegevoegde filmpjes kun je zien dat we een schildpad hebben gezien, en door mijn goede filmkunsten heb ik hem met de gopro vast kunnen leggen. Echt een onvergetelijk moment was dat.

's Avonds mochten we de zonsondergang bewonderen op een drijvend zand eiland midden in de oceaan. Wat een onwijs mooi beeld was dat, heel de lucht kleurde roze. Er zijn wederom prachtige foto's gemaakt.

Zonsondergang

De volgende dag gingen we op twee plaatsen snorkelen, er zwom een haai voorbij. Doodeng, maar het was een kleintje 1/2 meter en hij was ver weg ik schat zo'n 5 meter. Daarna door naar HET uitzicht punt van Raja Ampat. Het is ongelofelijk maar ik kan veel dingen van mijn bucketlist afstrepen na deze reis.

Raja Ampat

Op zondag hadden we een chill-dag en hebben we lekker van de zon, de rust en het water genoten. Het was echt heerlijk om gewoon te genieten van alles om je heen. Maandag vertrokken we weer naar het vaste land, maar niet voordat we een vogeltoer hadden gedaan. Dus om 5 uur 's ochtends met volle moed opgestaan, een stuk gewandeld en daarna op een heuvel gaan zitten en toen was het wachten tot de vogels zouden verschijnen.

Helaas wij hadden pech en hebben geen enkele vogel gezien. Maar wel vogels gehoord en wat een geluid maken zij zeg!! Heel bijzonder, want het lijkt net alsof de vogels elkaar roepen. Toen we terug waren nog ontbeten en van de laatste uurtjes in deze prachtige omgeving doorgebracht. Helaas was de tijd dat we onze spullen moesten pakken veel te snel aangebroken.

Als mama in mei ook deze kant op komt, ga ik met haar nog een keer terug. En dan gaan we de onderwaterwereld bewonderen. Ik mag op deze te gekke plek samen met haar gaan duiken. Maar dat is voor een later tijd stip.

Ondanks dat ik zo onwijs heb genoten van deze paar dagen, vond ik het ook heel fijn om weer te landen op het vliegveld van Ambon. Lekker terug naar het vertrouwde huis van ibu Rika. Nog twee weken stage en daarna door naar het volgende project. Ik kan niet wachten...

Tot later lieve vriendjes en vriendinnetjes!

1. Cees en Nonna Verhage Patty.:
    31 maart 2019
    Fijn dat je zo genoten hebt. Mooie foto's. Ik snap waarom ze dat in Suli tegen je zeiden.
    Mocht je een andere plek willen zien, zowel boven als onder water ga naar Oral Beach in Seram. Een paradijs op aarde. Liefs van ons.😘je slaapt daar ook op het water. Heerlijk rustig en alles inbegrepen. Boot, lunch, thee met lekkers en diner. De laatste weken voor jullie dan naar Rumah Aman Gasira.
  2. Annette:
    5 april 2019
    Wat fijn dat jullie zo genoten hebben van Raja Ampat. De foto's zijn prachtig. Ik denk dat je moeder na dit verhaal nóg meer zin heeft om naar je toe te komen!
    Nog 2 goede weken voor deze stage gewenst! Hopelijk kun je hem goed afronden.
    Liefs van Annette.