Eerste twee dagen op Ambon

4 maart 2019 - Sei Pinang, Indonesië

Hallo lieve lezers,

Vrijdag 1 maart om 6.00 uur, voor jullie donderdag 28 februari om 22.00 uur, zijn Marija en ik na een vlucht van 17017 km circa 20 uur vliegen, een reis van circa 31 uur en 2 overstappen, in Doha en op Jakarta, aangekomen op Ambon. We zijn thuis gekomen voor de komenden 4 maanden. Het voelt nu nog allemaal erg onwennig. Het is warm, mensen zijn zo anders dan in Nederland. En niet onbelangrijk, we zijn allebei erg moe. Twee nachten overslaan doet geen wonderen voor je energiepeil kan ik je verzekeren.

Aangekomen op Ambon stonden Nonna en haar man Cees, wonen in Middelburg en zijn de organisatoren van de stichting Dekat di Hati, te wachten op het vliegveld, erg fijn om aan de andere kant van de wereld bekende mensen te zien. We hebben eerst ontbeten in het hotel waar zij verblijven. Ook mijn ouder buren en vrienden van Nonna en Cees, Jos en Marleen, zijn hier om vakantie te vieren. Samen ontbeten en vervolgens door naar het eerste project waar Marija en ik stage zullen gaan lopen en tevens ook in huis bij de eigenaresse zullen gaan slapen.

We werden ontvangen door Ibu Rika, samen met haar dochter Lita, schoonzoon en kleinzoon Joel, wonen ze op Ambon in de kampong/ Desa Suli. Het rare is dat haar man 20 jaar geleden is overleden en in de 'voortuin' ligt begrafen. Ibu, wat mevrouw betekend, Rika gaat er voor zorgen dat er morgen Airco wordt aangesloten. En dat er zo snel mogelijk wordt gezorgd voor WIFI, tot die tijd mogen we gebruik maken van de hotspot van Lita. Wat een onwijs lieve mensen hebben wij toch om ons heen.

Project twee zal ik meer toelichting over geven als we daar stage gaan lopen over 6 a 7 weken. 's Avonds nog lekker uiteten geweest en rond 22.00 uur lagen we op bed. De nacht was vooral erg warm, ik ben zelf ook heel wat keren gestoken. Dit kwam doordat we de klamboe nog niet hadden opgehangen en boven het raam een open venster was.

De volgende morgen, 2 maart, was best een beetje spannend, want Marija was vannacht niet lekker geworden en we waren heel benieuwd naar het ontbijt zou het rijst worden?!?!?! Gelukkig niet, we kregen gewoon brood voorgeschoteld door Anna, de keukenhulp van Ibu Rika. Samen met Lita en Anna, zij spreken beide Engels, woordjes geleerd uit Ambon (blijkbaar verschilt dit dus met het Indonesië's, vanwege een dialect dat ze hier spreken). Dat was erg gezellig en leuk!

Om 10.00 uur zouden we worden opgehaald door Alfred, goede vriend van Nonna en Cees en tevens ook taxichauffeur, alleen werd dat half 11. We gingen samen met Nonna, Cees, Marleen en Jos een deel van Ambon bekijken. Helaas voelde Marija zich nog te beroerd om mee te gaan. Zij mocht lekker chillen in het hotel waar Nonna sliep. Dus ik ging alleen mee, en wat ik Ambon toch een mooi eiland. Hier hou ik het wel 4 maanden vol. Ik heb zelfs nog gezwommen in de zee, wat een afkoeling was dat heerlijk!!

's Avonds gegeten bij Ibu Rika, kippensoep met lekker veel groente erin en natuurlijk rijst en nog een soort aardappelkoekjes, het was erg lekker. Tijdens het eten weer een gesprek met Lita. We vertelde dat we nog eens duriam willen proberen. Duriam is een vrucht die heel sterk ruikt, de ene vindt hem lekker ruiken/ smaken en de ander moet er niets van hebben.

Rond half 9 ging ik douche en daarna Marija, maar terwijl Marija aan het douche was kwam Joel mij halen. En toen bleek de man van Lita, moeilijke naam, duriam en gandaria te hebben gekocht. We hebben het geprobeerd, maar we vonden het allebei niet echt heel ekker. Het was ook niet super vies, maar ik zou het zelf nooit kopen. Ook hebben we Gandaria gekocht. Dat is een vrucht die in Nederland volgens mij niet voorkomt. Het was heel erg lekker, een beetje zuur.

Zo dit was het voor de afgelopen dagen. Ik heb nog wat foto's geüpload van de afgelopen dagen.

Da-da (dag)