Dag 1

4 oktober 2018 - Marrakesh, Marokko

Donderdag 4 oktober 2018,

Lieve Allemaal,

De reis naar Marrakesh is nu echt begonnen. Gisteravond zijn papa en ik op de trein naar Amsterdam gestapt. We hebben geslapen in het citizen. Het was klein, maar comfortabel. Vanmorgen om half 4 opgestaan, want we hadden het vliegtuig van 06.35 uur. De vlucht duurde 3 uur en een kwartier. Op het vliegveld in Marrakesh aangekomen, moesten we bij een immens lange rij aansluiten, paspoort controle. Na deze controle koffers gehaald. Iemand van de riad stond op ons te wachten. We werden met een auto naar het hotel/riad gebracht. Op de piazza ‘place Jemaa el Fna’ stond weer iemand anders van de riad te wachten. Deze bracht on door allerlei steegjes naar het hotel. Was een grote chaos, maar wel gaaf om door heen te lopen. Je moet oppassen dat je niet wordt aangereden door een scooter, Bij het hotel werden we ontvangen door de eigenaar die Engels spreekt. Hij gaf ons een welkoms drankje en liet zijn riad zien.

Er zijn maar 6 kamers, het is dus erg klein. Maar dit heeft ook zeker zijn voordelen. En bovendien is het er ook schoon. Op het dakterras mogen we ‘s ochtends ontbijten, en daar ging hij ook van alles uitleggen. En ook bespreken welke dingen we van de wek allemaal gaan doen.

Vervolgens liet hij ons de kamer zien. Ook die is knus en schoon. Nu even tot rust komen en straks gaan kijken in de Medina (oude stadsgedeelte).

Ik ben natuurlijk weer veel te enthousiast dingen op gaan schrijven over vandaag, waardoor ik de helft ben vergeten. Dus hier de vergeten momenten.

- Op het vliegveld in Nederland hebben papa en ik een lekker geurtje voor de vakantie uitgekozen. Papa zijn gedachtengang erachter was dat wanneer je dat geurtje dan weer ruikt, je terug denkt aan de vakantie. Ik vind het een mooie gedachten!!!

- In de auto van het vliegveld in Marrakesh naar de riad was het een grote chaos op de weg. Ik zou hier zelf echt NOOIT durven rijden.

Geschreven later op de dag:

Na het dagboek schrijven zijn papa en ik de stad in gegaan. Eerst waren het vooral heel veel mensen door elkaar heen. We liepen naar de place om geld te pinnen. Ik had 100 dh geprint, dat is 10 euro. We liepen door wat steegjes, en overal mensen. Je moet ook echt oppassen dat je niet wordt aangereden door scooters of fietsers, want die rijden echt overal. Zelfs op plaatsen waarvan je denkt, dit kan nooit goed gaan.....

Bij een bakkerij hebben we nog allemaal lekkere dingen gegeten. Toen we doorliepen zijn we naar de moskee gegaan die boven de stad uitsteekt, van te voren hadden we al gehoord dat wij, als niet gelovigen, de moskee niet mochten betreden. Maar dat mocht de pret niet drukken. Wat een mooi gebouw is dat zeg!! En dan heb ik het natuurlijk over de buitenkant.

Vervolgens liepen we terug naar onze riad. Tenminste dat dachten we, we waren een beetje verdwaald, maar juist dan kom je op de mooiste plekjes terecht. Super smalle straatjes, met aan weerszijde winkeltjes. Bij een winkel liepen we naar binnen, en dat bleek een cafeetje te zijn. Door de hitte hadden we kei veel dorst, dus lekker gedronken en voor het eerst Tanja gegeten. Papa met vlees en ik met kip en groente. Wat een beleving was dat zeg, bijna een explosie in mijn mond. Wat was dat lekker.

Om 19.40 uur hadden we geregeld dat we met paard en wagen gingen rond rijden door Marrakesh. We zagen weer hele nieuwe plekken, zoals het nieuwe gedeelte van Marrakesh. Leuk om te zien, maar ik vond het best wel Europees allemaal. Ik ben blij dat wij in de Medina een riad hebben. Daar beleef je de echte oude Marokaanse cultuur. Na de richt nog over place gelopen, het was er nog drukker dan overdag (ja blijkbaar kon dat). Maar wel allemaal gemoedelijk en gezellig. Op een terras dat la France heet wat gedronken. En een toetje besteld, Le season. We kregen een sinaasappel in partjes gesneden.....

Tenslotte terug naar de riad, daarnet de vieze lucht van me afgedoucht. En zometeen lekker slapen, ben benieuwd wat morgen ons zal brengen.