Dag 2

5 oktober 2018 - Marrakesh, Marokko

Lieve blog-lezers,

Vanmorgen waren papa en ik rond 8.00 uur wakker. We hebben tot 8.30 uur lekker uitgewakkerd (dit is volgens mijn moeder een zelfverzonnen woord, maar iedereen begrijpt vast wat ik bedoel). En daarna op het dakterras in de ochtendzon, lekker ontbeten. Aan die zon kan ik sowieso wel wennen, en dan te bedenken dat in Nederland iedereen het maar koud heeft, mwhahahahaha.

Na het ontbijt terug op de kamer, kwam iemand van de riad ons vertellen dat de reisleider van vandaag al klaar stond. Dus wij snel alle spullen gepakt en op naar beneden. Het was heel leuk om door de straten van Marrakesh te wandelen, maar goh wat was het warm en wat liep onze gids van circa 70 jaar oud snel. Papa en ik konde hem met moeite bijhouden, nu hoor ik jullie denken, maar nee zo’n slechte conditie hebben wij nou ook weer niet.

De straten van Marrakesh waren erg mooi, en de gids kon er veel over vertellen. Zijn Engels was niet altijd even verstaanbaar, maar ach hij deed zijn best. Het viel me op dat ik relatief weinig zwerfdieren tegenkom. Rond 14.00 uur zetten de gids ons weer af bij de riad, ja voor de snelle rekenaar onder ons, we hebben gewoon een rondleiding gehad van circa 4 en een half uur..... Je snapt wel dat we daarna niet veel meer hebben ondernomen. Behalve......

Om 15.00 uur werden wij er op geattendeerd dat de massage vrouwen klaar waren om ons een heerlijke massage van 1 uur lang te geven. Nou het is een wonder dat ik niet in slaap viel, want jeetje wat was dat lekker zeg!!

Nu ben ik op het dakterras naar jullie allemaal aan het schrijven, en ondertussen aan het genieten van de zon, papa ligt even lekker uit te rusten op bed. Net werd er weer een oproep van de moskee gedaan. Zo bijzonder, je hoort het door heel de stad. Raar eigenlijk dat wij dat als Nederlanders helemaal niet gewend zijn. Vanmiddag rond 13.30 uur was er ook een oproep, toen liepen wij langs een smal steegje. En in dat steegje zatten allemaal mannen op de grond en die waren een gebed aan het doen. Nou in Nederland zou je echt raar staan op te kijken, terwijl hier het heel normaal is om je winkel in de steek te laten en te gaan bidden.

Geschreven op een ander tijdstip

’s avonds hebben we gegeten ni een restaurant voor sjieke mensen. Eerst een 5 gangendiner (linzensoep, lam met allemaal groentes, couscous, fruit, koffie of thee met zoetigheid). Het viel mij op dat iedereen een beetje haastig was. Ik geniet altijd van mijn eten, waardoor het niet heel erg snel gaat. Maar mijn bord was nog niet leeg, of we kregen het volgende gerecht al. Beetje jammer was dat wel, maar ach.

Om 22.30 uur begon buiten een show met paarden. Eerst kwamen ze 4 keer in renteloos aan zeilen en daarna schoten ze met hun pistolen in de lucht. Ik snapte niet zo goed wat ze wilde uitbeelden maar goed. Vervolgens kwamen er acrobaten te paard. Ze deden allerlei kunstjes, het sloot af met een buikdanseres, op een rijdend podium. Het was wel aardig, maar ik had er zelf iets meer van verwacht.

Uiteindelijk sloten we de dag af om 00.15 uur. Toen waren we terug bij de riad. Ik ben benieuwd welke avonturen we morgen weer mogen beleven.